Wat is reputatiekapitaal?

[ad_1]

Reputatiekapitaal is de waarde van de immateriële activa van een bedrijf. Alles, van beoordelingen tot merkidentiteit, kan reputatiekapitaal opbouwen, en het komt allemaal neer op één woord: vertrouwen. Hoeveel vertrouwen mensen uw bedrijf? Hoe meer vertrouwen er is in uw bedrijf, hoe groter het reputatiekapitaal.

  • Een positieve reputatie stelt u in staat uw prijzen beter onder controle te houden en erkenning in de sector en thought leadership te krijgen.
  • Bedrijven met een sterk reputatiekapitaal kunnen een crisis gemakkelijker en sneller overwinnen dan bedrijven met een negatieve reputatie.
  • Reputatiekapitaal is zowel een van de belangrijkste aspecten van elk bedrijf als het moeilijkst te kwantificeren.

Met uw reputatie kunt u het vertrouwen van uw collega’s winnen. Voor een bedrijf kan een goede reputatie zorgen voor meer klanten en meer zichtbaarheid. Maar hoe wordt reputatie gemeten? Het is moeilijk om een ​​nummer of een vermogen toe te kennen aan een reputatie; het reputatiekapitaal van een bedrijf is echter net zo belangrijk als het financiële kapitaal. Mogelijk nog meer.

Deze blogpost beantwoordt enkele van de meest voorkomende vragen over reputatiekapitaal, waaronder hoe u het meest waardevolle bezit van uw bedrijf kunt opbouwen en behouden.

Secties

  • Wat is reputatiekapitaal?
  • Vertrouwen opbouwen en behouden in de 21e eeuw
  • 5 manieren om reputatiekapitaal op te bouwen en te behouden
    • Eén ster kan de omzet met 9% verhogen
    • Laat je stam groeien met een beter merkimago
    • Een beroep doen op emoties met gepercipieerde waarde
    • Vertrouw uw klanten en uw klanten zullen u vertrouwen
    • Vestig jezelf als een expert door middel van thought leadership
  • Soorten reputatiekapitaal

Definitie van reputatiekapitaal

Reputatiekapitaal is de waarde van de immateriële activa van een bedrijf, zoals recensies, mond-tot-mondreclame, merkidentiteit en het vertrouwen van belanghebbenden. Reputatiekapitaal kan de gepercipieerde waarde van producten en diensten, de aandelenkoers en de bedrijfswaardering verhogen.

Als er één ding is dat we weten over reputatie, dan is het dat het subjectief en moeilijk te meten is. We weten ook dat uw reputatie uw bedrijf kan maken of breken. Als het goed is, heb je meer omzet, meer loyale klanten en verbeterde marketing.

need_reputation_help

Reputatie is zo belangrijk, maar het wordt door bedrijven vaak over het hoofd gezien als iets waar ze geen controle over hebben of niet te meten zijn. Maar als u denkt aan uw reputatie in termen van hoofdstad het kan gemakkelijker zijn om te kwantificeren.

Hoe reputatiekapitaal op te bouwen?

Reputatiekapitaal is geen fysiek bezit, maar bestaat uit veel verschillende componenten die kunnen worden gemeten. We zullen later ingaan op de componenten van reputatiekapitaal, maar hier is een korte samenvatting:

  • Beoordelingen en recensies beoordelen het reputatiekapitaal van een merk door het bedrijf te beoordelen (denk aan het aantal sterren op Yelp)
  • De kracht van uw merkimago stelt uw bedrijf in staat zich te onderscheiden van anderen en zowel klanten als betere werknemers aan te trekken
  • Klanten hechten waarde aan uw producten op basis van de emotie, verbinding of gevoelens die ze hebben voor uw merk
  • Consumentenvertrouwen leidt tot algeheel zakelijk succes

Vertrouwen opbouwen en behouden in de 21e eeuw

Reputatie is kwetsbaar en kan in een oogwenk veranderen. De consumenten van vandaag hebben toegang tot een bijna eindeloze hoeveelheid informatie over de merken en bedrijven waarmee ze zaken doen – of ervoor kiezen om dat niet te doen. Sociale media en peer-review-sites zoals Yelp hebben het eenvoudig en snel gemaakt om te onderzoeken hoe een bedrijf zijn klanten behandelt. Recensies zijn zo belangrijk dat de helft van de consumenten geen gebruik zal maken van een bedrijf met een beoordeling van minder dan vier sterren.

Bedrijven moeten meer doen om het vertrouwen van mensen te winnen. Het is niet genoeg om simpelweg een product of dienst uit te brengen en te investeren in traditionele marketing en reclame. Een bedrijf moet laten zien dat ze om hun klanten geven, goede ethische en transparante principes toepassen en hun persoonlijke verhaal op een gedenkwaardige en herkenbare manier kunnen overbrengen. Deze factoren dragen bij aan het opbouwen van reputatiekapitaal in de snelle wereld van vandaag.

Laten we eens kijken naar een bedrijf dat zijn reputatie de afgelopen jaren gestaag heeft verbeterd om crises te overwinnen en te concurreren aan de top van zijn branche.

Ontvang uw vrijblijvende deskundige analyse

Begrijp het probleem, mogelijke oplossingen, een kostenraming en meer – voordat u een beslissing neemt.

GRATIS ANALYSE

Voorbeeld: de reputatie van Samsung

Samsung kreeg in 2016 een klap op zijn reputatie toen zijn populaire Note 7-smartphones notoir vlam vatten en zelfs explodeerden. De incidenten begonnen binnen enkele weken na de lancering van de telefoon en zorgden ervoor dat Samsung stopte met de productie van de telefoon en vervolgens het bedrijf $ 26 miljard aan waarde verloor op de aandelenmarkt.

Het probleem werd veroorzaakt door defecte batterijen en leidde ertoe dat Samsung 2,5 miljoen telefoons terugriep, waaronder 1 miljoen in de VS – de grootste terugroepactie voor smartphones in de geschiedenis. Sommigen zullen misschien zeggen dat een crisis van dit niveau onherstelbare schade aan de reputatie van Samsung zou aanrichten. Hoewel het een lange weg is geweest, blijkt uit de crisisrespons van Samsung dat het, mits correct aangepakt, mogelijk is om een ​​reputatiecrisis te boven te komen.

Dus, wat heeft Samsung gedaan om het bedrijf in staat te stellen zijn reputatiekapitaal weer op te bouwen en zijn verkopen te herstellen? Het team communiceerde met klanten en handhaafde een hoge mate van transparantie tijdens het hele proces. Het heeft de telefoons met succes van de markt gehaald en vervangen.

Hoe reputatiekapitaal op te bouwen en te behouden?

Reputatiekapitaal is iets dat in de loop van de tijd kan worden opgebouwd. Het beste moment om uw reputatiekapitaal te verbeteren is nu! Hoewel er veel componenten van uw reputatie zijn die constant in beweging zijn, is het beter om er nu aan te gaan werken dan te wachten tot u zich in een crisissituatie bevindt.

Om beter te begrijpen hoe u reputatiekapitaal kunt opbouwen en behouden, gaan we dieper in op de componenten ervan.

Eén ster kan de omzet met 9% verhogen

Het eerste aspect dat in je opkomt bij het bepalen van het reputatiekapitaal van een bedrijf, zijn de online beoordelingen en recensies. Aangezien reputatiekapitaal moeilijk te kwantificeren is, is het fijn dat ten minste één aspect van de term gemakkelijk te meten is. Ratings zijn een krachtig en alledaags instrument dat wordt gebruikt om het reputatiekapitaal van een bedrijf te bepalen.

Het is nu een tweede natuur om beoordelingen te controleren voordat u zaken doet. We bekijken alles – van je laatste Uber-rit tot de chique nieuwe coffeeshop die net in de straat is geopend. En deze beoordelingen worden nu meer dan ooit vertrouwd.

Hier zijn een paar statistieken om aan te tonen:

  • Als een restaurant zijn Yelp-score met slechts één volle ster verhoogt, kan het de omzet met 5-9 procent verhogen.
  • 97% van de consumenten leest online reviews om een ​​lokaal bedrijf te vinden
  • 74% van de consumenten heeft meer vertrouwen in een bedrijf als ze positieve reviews lezen.

Dit zijn slechts enkele statistieken die het belang van reviews laten zien. (We schreven hier een hele blog vol met oogverblindende reputatiestatistieken).

Laat je stam groeien met een beter merkimago

Het opbouwen van een positief imago is de sleutel tot het opbouwen van reputatiekapitaal. Je persoonlijkheid en het vermogen om met mensen te resoneren, werken samen om een ​​gezond en herkenbaar merk op te bouwen.

Bouw geloofwaardigheid en een positief merkimago op door deel te nemen aan concepten als:

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Ethisch leiderschap
  • Transparantie

Het behouden van een positief merkimago kan vele voordelen opleveren die een bedrijf in staat kunnen stellen de prijzen te verhogen, zich te distantiëren van bepaalde andere merken of te profiteren van een bepaalde markt.

Een beroep doen op emoties met gepercipieerde waarde

Wanneer een klant winkelt voor een artikel, hechten ze er hun eigen waargenomen waarde aan. Dit heeft minder te maken met de werkelijke fabricagekosten van het product dan met de emotionele aantrekkingskracht van het product.

  • Zal het aan hun verwachtingen voldoen?
  • Zal het ervoor zorgen dat ze zich op een bepaalde manier voelen tijdens het gebruik?
  • Hebben ze een emotionele band met het product?

Deze vragen spelen allemaal in op de gepercipieerde waarde van een product en helpen verklaren waarom sommige luxemerken zo’n hoge prijs kunnen rekenen voor bepaalde artikelen.

Vertrouw uw klanten en uw klanten zullen u vertrouwen

Eerder in dit bericht hebben we al aangegeven dat vertrouwen een kerncomponent is van reputatiekapitaal. Zonder vertrouwen is het onmogelijk om een ​​goede reputatie op te bouwen. Maar hoe kan een bedrijf het vertrouwen winnen van zijn consumenten, of alleen van het publiek? De behoefte van het bedrijf om menselijker te zijn. Door uw bedrijf een meer menselijke laag te geven, kunt u laten zien dat u om dezelfde doelen geeft als uw klanten, en hen iets geven om mee om te gaan wanneer ze kiezen tussen uw product en dat van uw concurrenten.

Vestig jezelf als een expert door middel van thought leadership

Een manier om uw bedrijf te laten opvallen tussen de massa, is door zijn reputatie als thought leader veilig te stellen. Dit betekent niet zomaar een paar blogartikelen posten en het voor de dag houden. Om als leider in uw vakgebied te worden gezien, moet u tijd en middelen besteden aan het opbouwen van een bibliotheek met informatie die waardevolle informatie biedt. Contentmarketing is een manier om thought leadership te laten gelden. Het betrekken van marktbeïnvloeders is een andere. Beide werken samen om het vertrouwen van uw klanten te winnen en reputatiekapitaal op te bouwen.

Soorten reputatiekapitaal

Nu we hebben besproken wat reputatiekapitaal is en hoe u het in de huidige omgeving kunt opbouwen en onderhouden, gaan we eens kijken naar enkele van de andere soorten kapitaal die uw reputatie kunnen beïnvloeden.

Sociaal kapitaal

Sociaal kapitaal is de collectieve waarde van iemands sociale groepen en hoe die netwerken de identiteit, het begrip en het vertrouwen van een individu beïnvloeden. De term is de afgelopen decennia populair geworden omdat het werd geassocieerd met groepsprestaties, managementprestaties en strategische allianties.

Hoewel sociaal kapitaal een andere immateriële vorm van kapitaal is, kunnen de effecten ervan precies het tegenovergestelde zijn. Aangezien sociale groepen de macht hebben om te beïnvloeden hoe mensen anderen zien, is er veel invloed op waar individuen hun vertrouwen stellen. Dit wordt nog versterkt op sociale netwerksites, waar individuen deel uitmaken van virtuele netwerken van mensen met dezelfde interesses en achtergronden. Zodra een bedrijf het vertrouwen van een individu begint te verliezen, heeft dat individu de macht om de gedachten van grote groepen mensen te veranderen. Dit kan ertoe leiden dat bedrijven hun reputatie ernstig schaden op basis van de ervaringen van een handvol individuen.

relationeel kapitaal

Relationeel kapitaal is de waarde van de relaties van een bedrijf met zijn klanten, leveranciers en andere belanghebbenden. Deze relaties zorgen voor een gevoel van verbondenheid tussen mensen en kunnen het reputatiekapitaal van een bedrijf beïnvloeden.

Conclusie

Reputatiekapitaal is een belangrijke aanwinst voor elk bedrijf. De reputatie van een bedrijf heeft een waarde die verder gaat dan de dagelijkse operaties en die van invloed is op de bedrijfsresultaten. Reputatiekapitaal drijft de financiële doelstellingen van een bedrijf. Het kan een bedrijf maken of breken.

Hoewel het immaterieel van aard is, is reputatiekapitaal de sleutel tot succes in de meer meetbare aspecten van zakendoen. Een positieve reputatie kan leiden tot hogere winstmarges, verbeterde marketing en meer klantenwerving en klantenbehoud. Een bedrijf dat vertrouwd is, heeft een grotere kans om de concurrentie te verslaan – en dat is het doel van online reputatiemanagement.

Plaats een reactie