[ad_1]
Reputatiemarketing is de promotie, monitoring en acquisitie van positieve merkinhoud, zoals recensies, reacties op sociale media, online forums en traditionele pers. Het is een strategie die wordt gebruikt om beter te begrijpen wat er online over u of uw bedrijf wordt gezegd en om dat begrip te gebruiken om uw merk en algehele online reputatie te verbeteren.
Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen reputatiemarketing en reputatiemanagement, is reputatiemarketing meestal gericht op het promoten van positieve inhoud met als doel het imago van een merk te verbeteren en vervolgens de verkoop ervan. Reputatiemanagement doet dit ook, maar het is slechts één aspect onder de brede paraplu van reputatiemanagementdiensten.
- Reputatiemanagement is de inspanning om te beïnvloeden wat en hoe mensen van een merk of persoon denken.
- Reputatiemarketing is een strategie die wordt gebruikt om positieve merkinhoud te promoten, te monitoren en te verwerven.
- Beide zijn tactieken die worden gebruikt om het algehele imago van een merk te verbeteren en kunnen leiden tot voordelen zoals meer vertrouwen, meer talent, minder bedrijfsrisico, betere marketinginspanningen en meer winst.
Uw reputatie is een belangrijke onderscheidende factor in de verzadigde markt van vandaag. De inspanningen op het gebied van reputatiemarketing die u levert, kunnen u helpen opvallen. Deze blog behandelt wat reputatiemarketing is, wat het voor uw bedrijf betekent en hoe u vandaag een reputatiemarketingstrategie kunt ontwikkelen.
Secties
- Wat is reputatiemarketing?
- Voordelen van reputatiemarketing
- De impact van online beoordelingen meten
- Hoe u een reputatiemarketingstrategie voor uw bedrijf maakt
Definitie van reputatiemarketing
Reputatiemarketing promoot positieve inhoud van derden, zoals online recensies, posts op sociale media, online forums en traditionele pers om uw online reputatie te verbeteren. Het combineert reputatiemanagement met het opbouwen van een merk om tot meer positieve kansen te leiden en creëert effectief een verdedigingslinie tegen negatieve inhoud.
In een notendop, reputatiemarketing omvat het ‘zweven’ van positieve inhoud in de zoekresultaten van Google, terwijl andere strategieën binnen reputatiebeheer erop gericht zijn om negatieve inhoud te ‘verzinken’ door deze minder relevant te laten lijken of helemaal te verwijderen.
Maar al te vaak denken bedrijven pas aan reputatiemanagement als ze te maken hebben met een toestroom van negatieve pers, slechte recensies of andere schadelijke online inhoud. Reputatiemarketing biedt de mogelijkheid om uw merkautoriteit en reputatie op te bouwen voordat u zich in een crisissituatie bevindt.
Wat reputatiemarketing bereikt?
- Verbeterde recensies en beoordelingen: Houd beoordelingen en beoordelingen zorgvuldig in de gaten om ervoor te zorgen dat ze het best mogelijke beeld van uw merk schetsen. Hoewel het waar is dat u online beoordelingen niet rechtstreeks kunt beheren, kunt u ze in de loop van de tijd beheren. Het verschil tussen een beoordeling van vier en vijf sterren kan honderdduizenden dollars aan inkomsten betekenen (daarover meer in de volgende sectie).
- Ontwikkeling van Wikipedia-pagina’s: Merkontwikkeling kan de bekendheid van uw bedrijf verbeteren, waardoor uw kansen op het verdienen van een Wikipedia-pagina toenemen. Niet alle merken kunnen er een krijgen, maar het bouwen aan uw merk kan het veel gemakkelijker maken om later een pagina te ontwikkelen wanneer de timing goed is.
- Ontwikkeling Google Knowledge Panel: Het kennisvenster van Google verschijnt aan de rechterkant van uw scherm in desktopzoekresultaten. Het bevat gegevens die Google over u of uw bedrijf verzamelt. Of uw zoekterm al dan niet een kennispanel verdient, hangt af van de autoriteit van uw merk en de kwaliteit en hoeveelheid gestructureerde gegevens op uw site. Het verdienen van een kennispanel is een enorm bedrijfsmiddel en kan het aantal klikken naar uw website aanzienlijk verhogen. Zo ziet het kennisvenster van Netflix eruit:
- Google Mijn Bedrijf-ontwikkeling: Elk bedrijf zou een Google Mijn Bedrijf-account moeten hebben ingesteld. Het is gratis om te doen en ontgrendelt de mogelijkheid voor u om contact te maken met klanten en uw merk op te bouwen. Door uw bedrijfsprofiel te optimaliseren, kunt u uw merk onderscheiden van de concurrentie in de zoekresultaten.
- Website-SEO: Het verbeteren van de prestaties van uw website in de zoekresultaten van zoekmachines is het belangrijkste doel van zoekmachineoptimalisatie. Als zoekmachines zoals Google vaststellen dat onze pagina een autoriteit is voor uw doelzoekwoorden, krijgt u meer aandacht voor uw pagina.
- Lokale SEO: Lokale SEO is essentieel voor bedrijven om zich rechtstreeks te richten op de gemeenschappen die ze bedienen. Door u te concentreren op uw lokale SEO, kunt u de zoekzichtbaarheid voor uw fysieke winkel vergroten.
- Bezit een hoger percentage merkzoekresultaten: Al het werk dat is geïnvesteerd in het opbouwen van uw merk, stelt u in staat een hoger percentage merkresultaten te bezitten. Wanneer iemand zoekt op de naam van uw bedrijf, bedrijf of merk, zien ze al uw bestaande positieve inhoud bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines.
De impact van online beoordelingen meten
Iedereen weet dat online beoordelingen cruciaal zijn voor het voortbestaan van bedrijven. We weten dit omdat we het ook doen. We gebruiken Google, Yelp, Facebook, Instagram en zoveel andere platforms om te onderzoeken hoe mensen het vinden om zaken te doen met een merk. We willen positieve ervaringen zien en bewijzen dat een product de prijs waard is.
Hier zijn een paar online recensiestatistieken die precies laten zien hoe ze het lot van uw merk kunnen bepalen.
- 85% van de consumenten vertrouwt online beoordelingen evenveel als persoonlijke aanbevelingen.
- Positieve beoordelingen zorgen ervoor dat 73% van de consumenten een lokaal bedrijf meer vertrouwt.
- 49% van de consumenten heeft nodig minimaal vier sterren voordat ze ervoor kiezen om een bedrijf te gebruiken.
- Consumenten lezen gemiddeld 7 reviews voordat u een bedrijf vertrouwt.
- Elke extra Yelp-beoordeling van één ster zorgt voor een stijging van de omzet van het bedrijf tot wel 9%.
- 3 op de 4 consumenten vertrouwen een bedrijf meer als de reviews voor dat bedrijf positief zijn.
- Reviews die slechts 1 of 2 sterren gaven, slaagden er niet in 86% van de potentiële klanten te converteren.
Aangezien online beoordelingen een directe invloed kunnen hebben op uw merkidentiteit, vormen ze een belangrijk onderdeel van de inspanningen op het gebied van reputatiemarketing. Zorg ervoor dat u aandacht besteedt aan online beoordelingen en onderneem proactieve stappen om ze te beheren. Hier zijn een paar tips.
- Stimuleer positieve beoordelingen: Ga je gang en vraag je klanten om een positieve recensie over je bedrijf achter te laten! De meeste tevreden klanten zijn bereid een snelle recensie achter te laten over een product of merk waarin ze geloven. U kunt een link naar uw pagina op uw website, e-mail of sociale media-accounts plaatsen of een bordje of raamsticker plaatsen als u een fysieke etalage heeft.
- Monitor beoordelingssites: U kunt uw online beoordelingen niet verbeteren als u niet op de hoogte bent van wat er gaande is. Houd in de gaten wat mensen over uw merk zeggen
- Reageren op recensies: Het is van cruciaal belang om op zowel positieve als negatieve beoordelingen te reageren. Dit laat zien dat uw merk betrokken is bij zijn klanten en dat u luistert naar gegronde zorgen. Denk er bij het omgaan met negatieve beoordelingen aan om altijd het hoofd koel te houden en het probleem bij de bron op te lossen. Hiervoor moet u mogelijk persoonlijk contact opnemen met de persoon.
Hoe u een reputatiemarketingstrategie voor uw bedrijf maakt
Een goed opgebouwde reputatiemarketingstrategie kan uw bedrijf helpen opvallen in de zoekresultaten en tegelijkertijd de merkherkenning verbeteren. Uw strategie moet zijn afgestemd op uw unieke zakelijke behoeften en doelen, maar er zijn enkele kerncomponenten die elke reputatiemarketingcampagne zou moeten hebben. Hier zijn enkele ideeën om u op weg te helpen bij het maken van uw eigen ideeën.
Onderdelen van een reputatiemarketingcampagne
- Competitieve intelligentie: Stap één is om goed te kijken naar de huidige staat van je merk. Neem de tijd om de polsslag van uw bedrijf te voelen. Wordt uw visie voor uw merk vertaald in hoe mensen over uw merk denken? Zijn uw beoordelingen en zoekresultaten positief of negatief? Overweeg ook om uw concurrenten te onderzoeken om te zien hoe zij zich identificeren met hun klanten. Dit kan je ideeën geven voor verbetering of dingen die je moet vermijden.
- Online componenten om te verbeteren: Als u eenmaal heeft bepaald op welke gebieden van uw bedrijf het meeste werk nodig is, kunt u uw focus richten op het maken van de meeste impact. Hier zijn een paar aandachtsgebieden:
- Lidwoord
- Beoordelingen
- Waarderingen
- Wikipedia
- Bedrijfsvermeldingen
- SEO
- Monitoring en verbetering De beste merken houden hun reputatie constant in de gaten om er zeker van te zijn dat het nog steeds goed gaat. Als u uw merk goed in de gaten houdt, kunt u snel actie ondernemen wanneer er negatieve recensies of opmerkingen verschijnen.
Laatste gedachten
Reputatie is het meest waardevolle bezit van uw merk. Als zodanig moet het zorgvuldig worden gecontroleerd, beheerd en op de markt worden gebracht om het in de best mogelijke vorm te houden. Reputatiemarketing biedt de mogelijkheid om controle over uw reputatie te krijgen door positieve merkinhoud te promoten, te monitoren en te verwerven. De proactieve tactieken die in deze blog worden besproken, zullen helpen om uw merk te onderscheiden van zijn concurrenten en zijn imago te verbeteren.
Veelgestelde vragen over reputatiemarketing
Wat is reputatiemarketing?
Reputatiemarketing is de promotie, monitoring en acquisitie van positieve merkinhoud. Het is een strategie die wordt gebruikt om beter te begrijpen wat er over u of uw bedrijf wordt gezegd in recensies, reacties op sociale media, online forums en traditionele pers.
Waarin verschilt reputatiemarketing van reputatiemanagement?
Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen reputatiemarketing en reputatiemanagement, is reputatiemarketing meestal gericht op het promoten van positieve inhoud met als doel het imago van een merk en daarmee de verkoop ervan te verbeteren.
Wat zijn de voordelen van een succesvolle reputatiemarketingstrategie?
Reputatiemarketing biedt de mogelijkheid om uw merkautoriteit en reputatie op te bouwen. Het kan leiden tot verbeterde recensies en beoordelingen, beter ontwikkelde Wikipedia-pagina’s, verbeterde website-SEO, beter ontwikkelde Google Mijn Bedrijf, verbeterde lokale SEO, ontwikkeling van het Google-kennisvenster en een hoger percentage zoekresultaten met merkeigendom.