Wat is sentimentanalyse?

[ad_1]

Zoals de term ‘sentimentanalyse’ suggereert, is een basisdoel van sentimentanalyse het classificeren van de polariteit van een bepaalde tekst. Sentimentanalyse doet dit door naar het document, de zin of het kenmerk / aspect van de entiteit te kijken en er een polariteit aan toe te kennen – positief, negatief of neutraal. Naast polariteit heeft sentimentclassificatie echter nog meer geavanceerde mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld emotionele toestanden toewijzen aan teksten als ‘boos’, ‘verdrietig’ en ‘gelukkig’.

Sentimentanalyse geeft inzicht in de meningen en emoties die mensen online uiten over uw merk, product of dienst. Het maakt gebruik van natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning om snel de toon van tekst, video of afbeeldingen te identificeren, wat merken kan helpen bij het identificeren van en reageren op negatieve recensies, artikelen of andere vermeldingen.

Waar wordt sentimentanalyse voor gebruikt?

De inzichten die worden verkregen door sentimentanalyse bieden een efficiënte manier om uw online reputatie te bewaken en te verbeteren. Toegang tot sentimentinformatie op grote schaal betekent dat u de polsslag van uw online community beter kunt bijhouden – wat mensen van u denken en uw concurrenten. Hierdoor kunt u effectiever strategieën bedenken en problemen aanpakken voordat ze escaleren.

Deze blog behandelt wat sentimentanalyse is, hoe het werkt en wat het betekent voor uw bedrijf en zijn reputatie.

Secties

  • Wat is sentimentanalyse?
  • Hoe sentimentanalyse te gebruiken voor merkopbouw
  • Waarom sentimentanalyse belangrijk is
  • Hoe sentimentanalyse uw online reputatie kan verbeteren

Wat is sentimentanalyse?

Sentimentanalyse maakt vaak gebruik van kunstmatige intelligentie om de emotionele toon van een online vermelding, zoals posts op sociale media, te identificeren. Het is belangrijk omdat het kan worden gebruikt om de gevoelens en meningen van mensen over uw merk te volgen. U kunt volgen en reageren op wat werkt, wat niet en wat u onderscheidt van uw concurrenten.

Als uw algemene sentiment positief is, zal uw merk floreren. U kunt een hogere verkoop, hogere voorraadwaarderingen, meer gekwalificeerde sollicitaties en een lagere omzet verwachten. Het is ook een goede indicator van uw algehele reputatie.

Mensen delen snel hun mening online – soms te snel. Tweets kunnen zowat elke mogelijke emotie uitdrukken: of iemand nu blij, verdrietig, boos, teleurgesteld, verrast, trots is… de lijst gaat maar door. Een goede tool voor sentimentanalyse zal in staat zijn om berichten voor verschillende emoties en tonen te minen en deze in categorieën op hoog niveau te sorteren:

  • Positief gevoel: Mensen houden van je product of merk. Ze gebruiken woorden als “liefde”, “beste”, “zeer aan te bevelen”, enz. om hun ervaring te beschrijven en zullen u waarschijnlijk delen en promoten bij hun vrienden en volgers.

Voorbeeld van tekenreeks voor sociaal sentiment

  • Neutraal sentiment: Noch goede noch slechte, neutrale berichten helpen je reputatie niet, maar ze schaadt het ook niet. Mensen gebruiken woorden als ‘oké’ of ‘voldoende’ om u te beschrijven. Er is hier een mogelijkheid om in contact te komen met mensen die neutrale berichten over uw merk delen. Ze hebben misschien net wat extra aandacht nodig om een ​​positiever oordeel te vormen.
  • Negatief gevoel: Mensen zijn ontevreden over je merk. Ze beschrijven het met woorden als ‘slechtst’, ‘nooit meer’ of ‘haat’. Je zult moeten werken om je sentiment te verbeteren.

Hoe sentimentanalyse te gebruiken voor merkopbouw

Sentimentanalyse biedt een manier om te begrijpen hoe mensen over uw merk denken. Er zijn veel manieren om online sentiment te analyseren. Sommige kun je alleen doen, maar dat wordt op grote schaal moeilijk of onmogelijk. Gelukkig zijn er tal van tools beschikbaar om je online sentiment te monitoren en erover te rapporteren zonder dat je elke tweet zelf hoeft te analyseren.

Manieren om sentiment te analyseren

Hier zijn enkele manieren waarop u het online sentiment van uw bedrijf kunt analyseren:

  • Zoekmachine onderzoek: Dit kunt u zelf doen. Voer een Google-zoekopdracht uit met uw bedrijfsnaam plus trefwoorden om een ​​idee te krijgen van de sfeer rond uw bedrijf.
  • Diepgaand onderzoek: Duik dieper om te zien wat er over jou wordt gezegd in blogs, artikelen en recensies. Nogmaals, u kunt dit handmatig doen.
  • Sociaal onderzoek: Sociaal luisteren kan volgen en analyseren wat er op sociale media over uw merk wordt gezegd. Hiervoor werken tools het beste.
  • Concurrentieonderzoek: Vergelijk uw bedrijf met andere spelers in de branche om inzicht te krijgen in wat er wordt verwacht en wat ongebruikelijk is als het gaat om het bedrijfssentiment in uw branche.

Tools voor sentimentanalyse kunnen het algemene sentiment van uw merk op een geautomatiseerde manier meten, omdat het op een bepaald moment voor u onmogelijk wordt om alle vermeldingen van uw merk handmatig bij te houden. Aangezien sentimentanalysetools complexe algoritmen en machine learning gebruiken om sentiment te bepalen, zullen er altijd enkele kanttekeningen bij de resultaten staan. Onze ervaring is dat sentimenttools fouten maken, dus er kan niet altijd volledig op worden vertrouwd. Bijvoorbeeld:

  • Ontkenning, waarbij de “polariteit” van woorden wordt omgekeerd. Bijvoorbeeld: “Het zal de laatste keer zijn dat hij dat doet”.
  • Sarcasme is moeilijk voor sentimentanalysetools om de hele tijd te vangen. “Hij denkt dat hij het beste is sinds gesneden brood”.
  • Ambiguïteit, dat wil zeggen een gebrek aan woordduidelijkheid, kan een probleem zijn voor analysehulpmiddelen.

De belangrijkste soorten algoritmen die worden gebruikt om het sentiment te bepalen, zijn onder meer:

  • Op regels gebaseerd systemen: U maakt handmatig de regels voor het systeem door te definiëren welke woorden positief, negatief of neutraal zijn. Dit soort systemen houden er geen rekening mee hoe verschillende woordvolgorden het sentiment kunnen beïnvloeden en vereisen onderhoud in de loop van de tijd om zich aan te passen aan nieuwe uitdrukkingen en vocabulaire.
  • automatisch systemen: Dit is een meer populaire benadering van sentimentanalyse die afhankelijk is van machine learning-technieken om in de loop van de tijd van gegevens te leren.
  • Hybride systemen: Combineer zowel op regels gebaseerde als automatische systemen voor nauwkeurigere resultaten.

Een sentimentanalyserapport kan er ongeveer zo uitzien als dit van Sprout Social:

sentiment dashboard afbeelding

Lijst met tools voor sentimentanalyse

Er zijn veel tools beschikbaar om sentiment te meten. Hier zijn enkele populaire opties:

  • Merk24
  • Spruit Sociaal
  • Kritische vermelding
  • Noemen
  • Parallelle punten
  • Hootsuite-inzichten (UberVu)
  • IBM Watson Toonanalysator
  • Brandwatch
  • RapidMiner
  • Semantria

Andere methoden voor sentimentanalyse

  • Net Promotor Score (NPS)
  • Reputatiequotiëntmodel

Meer bronnen voor sentimentanalyse

Probeer deze artikelen voor meer diepgaande bronnen over verschillende tools voor sentimentanalyse:

  • Talkwalker-review van sentimenttools
  • Tools om de gezondheid van het merk te bewaken
  • Hootsuite-gids voor sociaal sentiment

Waarom sentimentanalyse belangrijk is

Toegang hebben tot wat mensen online over u zeggen, ontgrendelt de mogelijkheid om op een dieper niveau contact te maken met uw publiek, uw algehele marketingstrategie te verbeteren en, belangrijker nog, snel te reageren op negatieve berichten om uw reputatie te verbeteren.

Met sentimentanalyse kunt u:

  • Snel reageren op feedback (zowel negatief als positief)
  • Ontwikkel een krachtigere marketingstrategie
  • Meet de impact van inspanningen op sociale media
  • Vorm meer impactvolle merkpartnerschappen
  • Blijf de concurrentie voor
  • Snelle groei

Hoe sentimentanalyse uw online reputatie kan verbeteren

Het begrijpen van uw doelgroep is de sleutel tot het succes van elke reputatiemanagementstrategie. Of het nu uw doel is om meer controle te krijgen over hoe u online wordt gezien, of om de kwaliteit van de beschikbare informatie te verbeteren, sentimentanalyse is een krachtig hulpmiddel om tot uw beschikking te hebben.

Zodra u de gevoelens van mensen ten opzichte van uw merk begrijpt, kunt u een gerichte strategie voor reputatiebeheer ontwikkelen. Bij reputatiebeheer kunnen we technieken voor sentimentanalyse gebruiken die buiten het bereik van sociale media vallen. We kijken naar sentiment in de context van zoekresultaten en zichtbaarheid. Iets met een sterk negatief sentiment dat ver terug in de zoekresultaten staat, is minder bedreigend dan iets met een licht negatief sentiment dat bovenaan pagina één in Google of Bing staat.

Elke keer dat we een bericht, opmerking of recensie lezen, voeren we een sentimentanalyse uit. We bepalen de toon van de post – meestal zonder er zelfs maar over na te hoeven denken – en we reageren dienovereenkomstig, door te reageren op de oorspronkelijke post, de strategie te herwerken, enz. Instrumenten voor sentimentanalyse helpen ons dit proces te stroomlijnen en op grote schaal uit te voeren.

Ongeacht de omvang en reikwijdte van uw inspanningen op het gebied van sentimentanalyse, is het essentieel om op de hoogte te blijven van wat mensen online over uw merk zeggen. Hoe beter je de gevoelens en meningen van mensen over je merk in de gaten houdt, hoe gemakkelijker het zal zijn om in de loop van de tijd te groeien en je aan te passen.

Veelgestelde vragen over sentimentanalyse

Wat is sentimentanalyse?

Sentimentanalyse is een techniek die wordt gebruikt om de emotionele toon van een online vermelding van uw merk te identificeren. Dit omvat posts op sociale media, online recensies en blogartikelen.

Waar wordt sentimentanalyse voor gebruikt?

Sentimentanalyse kan merken helpen bij het identificeren van en reageren op negatieve recensies, artikelen of andere vermeldingen. Het wordt gebruikt om snel de toon van tekst, video of afbeeldingen over uw merk te identificeren.

Hoe kan ik het online sentiment van mijn bedrijf analyseren?

Voer zoekmachine-onderzoek uit met behulp van uw bedrijfsnaam en doelzoekwoorden. Gebruik sociale luistertechnieken om te monitoren en analyseren wat er op sociale media over uw merk wordt gezegd. Vergelijk uw bedrijf met uw concurrenten om inzicht te krijgen in wat er wordt verwacht en wat ongebruikelijk is als het gaat om het bedrijfssentiment in uw niche.

Wat zijn de meest populaire tools voor sentimentanalyse?

Populaire tools voor sentimentanalyse zijn Brand24, Sprout Social, Critical Mention, Mention en Parallel Dots.

Waarom is sentimentanalyse belangrijk?

Met sentimentanalyse kunt u snel reageren op feedback (zowel negatief als positief), een krachtigere marketingstrategie ontwikkelen, de impact van sociale media-inspanningen meten, meer impactvolle merkpartnerships vormen, de concurrentie voorblijven en snelle groei versnellen.

Plaats een reactie