Wat maakt bedrijfsreputatie tot een waardevol immaterieel bezit?

[ad_1]

Bedrijfsactiva worden vaak gezien als tastbare dingen die service of waarde bieden aan het bedrijf dat ze bezit, zoals apparatuur, contant geld, grondstoffen of onroerend goed. Maar er zijn waardevolle eigendommen in het bedrijfsleven die niet fysiek zijn. Deze omvatten patenten, goodwill en a goede bedrijfsreputatie.

Zolang de reputatie van een bedrijf als een actief wordt gehandhaafd en niet wordt beschadigd, biedt het bedrijf op lange termijn waarde. Hoewel een hard cijfer een uitdaging kan zijn om toe te wijzen aan een immaterieel actief zoals reputatie, is het bewijs van de hoge waarde van bedrijfsreputatie is duidelijk en onweerlegbaar.

Artikelsecties

  • Wat is bedrijfsreputatie?
  • Wat zijn materiële versus immateriële activa?
  • Wat zijn enkele voordelen van een goede bedrijfsreputatie?
  • Wat is de waarde van reputatie?
  • Hoe ga je om met je reputatie?
  • Veelgestelde vragen

Wat is bedrijfsreputatie?

bedrijfsreputatie is de algemene mening van primaire en secundaire belanghebbenden over het verleden van een bedrijf, zijn huidige status en de voorspelbaarheid van zijn toekomst. Het is bedacht op basis van de percepties en verwachtingen van het publiek en is sterk gebaseerd op merkverhaal en emotionele aantrekkingskracht, financiële en leiderschapsprestaties en zowel bekende als waargenomen acties. Een aanzienlijk deel van de bedrijfsreputatie wordt gegenereerd op Google, sociale media en andere online bronnen. Factoren die de reputatie beïnvloeden erbij betrekken:

  • Kwaliteit van producten en diensten
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
  • Financiële prestatie
  • Merk verhaal
  • Werkomgeving
  • Leiderschap en visie
  • Emotioneel beroep
  • Partners, leveranciers en gelieerde ondernemingen
  • Gedrag en competentie van medewerkers
  • Naleving van regelgeving
  • Online reputatie

Bedrijfsidentiteit

Wat zijn materiële versus immateriële activa?

Materiële activa zijn fysieke activa zoals eigendommen, gebouwen, uitrusting, grondstoffen en inventaris, enz. De kasreserves van een bedrijf zijn ook materiële activa, evenals hun werknemers.

Een immaterieel actief is iets waardevols dat een bedrijf bezit dat niet fysiek van aard is. Immateriële activa omvatten zaken als patenten, auteursrechten en handelsmerken, evenals merkherkenning en reputatie. Zowel materiële als immateriële activa bieden aanzienlijke waarde voor het bedrijf dat ze bezit.

reputatiehersteltest

Wat zijn enkele voordelen van een goede bedrijfsreputatie?

Een positieve bedrijfsreputatie verbetert beide korte termijn en financiële prestaties op lange termijn. Omdat een goede reputatie niet snel en gemakkelijk te verwerven is, biedt het een scherp concurrentievoordeel.

Voordelen van een goede bedrijfsreputatie kunnen zijn:

  • Betere toegang tot kapitaal en investeerders
  • Betere deelprestaties
  • Groter klantenbestand
  • Betere prijsopties
  • Hogere gemiddelde levenslange klantwaarde
  • Verhoogde omzet
  • Meer sollicitanten per rol
  • Talentpool van hogere kwaliteit
  • Verhoogde retentie
  • Minder controle van overheid en regelgevers
  • Voorkeurstoegang tot projecten
  • Beleidsinvloed
  • Positieve media-aandacht
  • Bredere netwerken
  • Invloed op industrieel onderzoek
  • Toegang tot nieuwe sectoren
  • Betere publieke verstandhouding
  • gratis publiciteit
  • Links met gemeenschapsleiders
  • Communautaire steun voor bedrijfsuitbreiding

Voordelen voor bedrijven met een sterke reputatie

Wat is de waarde van reputatie?

In minder dan 30 jaar is het gemiddelde bedrijf gegaan van 95% van zijn waarde op basis van materiële activa naar het hebben van 75% van zijn waarde gebaseerd op zijn bedrijfsreputatieeen zeer immaterieel actief.

Een goede reputatie heeft een rimpeleffect dat de waarde van uw bedrijf verbetert en zichzelf uiteindelijk reproduceert. Het helpt uw ​​bedrijf toptalent aan te trekken, heeft een positieve invloed op de productiviteit van uw werknemers en vergroot de bereidheid en vastberadenheid van partners, leveranciers, crediteuren en regelgevers om met u samen te werken. Dit verlaagt op zijn beurt uw productiekosten en kapitaalkosten en verbetert uw marges en prijsopties, wat de financiële analyses van uw bedrijf zal verbeteren en de vraag naar uw aandelen zal stimuleren.

Een positieve reputatie kan zelfs een directere impact hebben op uw bedrijfsresultaten, omdat het ook uw gemiddelde levenslange klantwaarde en marktaandeel verhoogt. Deze waardestijging staat bekend als merkreputatiewaarde. Een sterke merkreputatiewaarde levert een bedrijf meer winst op. Drie op de vijf CEO’s zijn van mening dat hun reputatie meer dan 40% van de marktkapitalisatie van hun bedrijf vertegenwoordigt.

Hoe ga je om met je reputatie?

reputatie-2

Uw bedrijfsreputatie moet worden beheerd zorgvuldig, zoals elk ander waardevol bezit. Voor materiële activa wijst een bedrijf middelen toe aan zaken als productontwikkeling, exploitatie, onderhoud en verkoop. De immateriële activa van de reputatie van uw bedrijf zijn net zo waardevol, zo niet meer. Om op de juiste manier in uw bedrijfsreputatie te investeren, moeten middelen worden toegewezen aan gebieden als leiderschap, kwaliteitscontrole, product en service, personeelszorg, risicobeheer en sociale verantwoordelijkheid. Uw secundaire belanghebbenden, zoals het grote publiek, de gemeenschap en de media, zijn enorm belangrijk voor uw reputatie, dus houd hier rekening mee bij het ontwikkelen van uw strategieën.

Bedrijfsreputatiebeheer en verbeteringstactieken

  • Identificeer gebieden met ruimte voor verbetering die potentieel het meest winstgevend zijn en investeer in ten minste drie daarvan.
  • Investeer voor rendement op lange termijn. Reputatiewaarde is geen kort spel, maar eerder een lang spel om de waarde van uw bedrijf op te bouwen door een sterk concurrentievoordeel en een reservoir van goodwill te ontwikkelen.
  • Verzeker je tegen beide directe en indirecte reputatieschade door sterke screeningspraktijken voor zowel werknemers als partners te ontwikkelen en vast te houden aan uw bedrijfswaarden.
  • Stimuleer open communicatie met compliance officers en elk niveau van uw bedrijfsstructuur.
  • Een van de meest effectieve manieren om uw reputatie te verbeteren, is door een emotionele aantrekkingskracht op consumenten te creëren. U kunt dit bereiken door een sterk merkverhaal op te bouwen en – belangrijker nog – uw bedrijf te investeren in gemeenschapsprogramma’s, verbeteringen van de milieu-impact en andere initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Bedrijfsreputatie als immaterieel actief Veelgestelde vragen

Wat wordt bedoeld met immateriële activa?

Immateriële bedrijfsmiddelen zijn activa die eigendom zijn van en waarde toevoegen aan het bedrijf, maar die niet fysiek kunnen worden aangeraakt. Goede voorbeelden van immateriële activa zijn bedrijfsreputatie, merkherkenning, goodwill, patenten en auteursrechten (in tegenstelling tot fysieke, materiële activa zoals grond, faciliteiten, uitrusting en voertuigen). Bedrijfsreputatie is het meest waardevolle immateriële goed omdat het zo’n enorme waarde genereert voor een bedrijf en zijn bedrijfsresultaten.

Wat zijn de belangrijkste soorten immateriële activa?

De term ‘immateriële activa’ verwijst doorgaans naar de reputatie, patenten, auteursrechten, handelsmerken en het merk van een bedrijf. Dit zijn zaken van een bedrijf die waarde toevoegen maar niet aangeraakt kunnen worden. Bedrijfsreputatie is een relatief nieuw vakgebied, maar valt in de categorie van belangrijke immateriële activa als het gaat om bedrijfswaarde en strategieën voor vermogensbeheer.

Wat zijn de twee belangrijkste kenmerken van immateriële activa?

Immateriële activa zijn niet fysiek aanwezig en kunnen geen financiële instrumenten zijn. Immateriële activa worden doorgaans geclassificeerd als langetermijnactiva omdat ze waarde bieden voor ten minste meerdere jaren. In het geval van een bedrijfsreputatie, zal het immateriële actief waarde bieden voor de levensduur van het bedrijf, ervan uitgaande dat de reputatie niet wordt beschadigd of vernietigd.

Plaats een reactie