Werken verlopen domeinen voor SEO?

[ad_1]

Verlopen domeinen kunnen onder bepaalde omstandigheden worden gebruikt om de Google-ranglijst van websites te verbeteren. Maar het moet wel goed gebeuren. Hier is een samenvatting van de inhoud van dit artikel:

  • Werken verlopen domeinen voor SEO? Onze studies zeggen ja – soms – tot op zekere hoogte.
  • Kunt u vertrouwen op verlopen domeinen voor alle SEO? Nee.
  • Zijn verlopen domeinen Google-vriendelijk? Ja, als het niet wordt misbruikt.
  • Moeten verlopen domeinen worden gebruikt voor de hoofdwebsite? Kan zijn.
  • Kan ik verlopen domeinen gebruiken op websites die ik niet beheer? Ja, met limieten.

Wat zijn verlopen domeinen?

Verlopen domeinen zijn de domeinnamen (URL) van websites die ter ziele zijn gegaan. Gedurende hun leven trekken de meeste sites een bepaald aantal links van andere websites aan. Wanneer een site failliet gaat of het domein wordt geannuleerd om welke reden dan ook, zoals niet-betaling, dan is het domein beschikbaar voor aankoop samen met alle inkomende links die het in de loop van de tijd heeft verzameld. De meeste mensen kopen verlopen domeinen om verkeer om te leiden en linkkracht naar een andere website te leiden, in de hoop dat de extra links het doeldomein zullen helpen stijgen in de zoekresultaten van Google.

Hoe kunnen verlopen domeinen worden gebruikt voor SEO?

Verlopen domeinen kunnen worden gebruikt voor SEO, maar kunnen niet uitsluitend worden gebruikt voor hoge Google-ranglijsten.

De sleutel tot effectief gebruik van verlopen domeinen is het kiezen van de juiste site om door te verwijzen – een site die, voordat deze door de eigenaar werd verwijderd, erg veel leek op de doelpagina. Met andere woorden: mensen die op de link klikken en op de nieuwe site aankomen moeten de waarde vinden die ze zochten op het oorspronkelijke domein. De gebruikerservaring moet net zo goed of beter zijn dan het origineel.

Uit ons onderzoek bleek dat ze moeten worden aangevuld met andere on- en off-page SEO. Verlopen domeinen lijken nog steeds te werken voor SEO als ze goed worden gedaan. De basisstappen voor het gebruik van verlopen domeinen voor SEO zijn als volgt:

  1. Vind het juiste verlopen domein (het moeilijke gedeelte)
    • Het juiste domein heeft een hoge autoriteit (Reputatie X gebruikt domeinclassificatie).
    • De inhoud op de oorspronkelijke site moet vergelijkbaar zijn met de nieuwe doelsite. Controleer hiervoor Wayback Machine.
    • Zoekterm voor de doelsite staat in de URL van het verlopen domein dat moet worden gebruikt
    • Links op sites van derden hebben de juiste ankertekst (met de KW) en de omringende tekst is minimaal “OK” en in dezelfde taal.
  2. Koop het verlopen domein met GoDaddy of een andere domeinregistreerder.
  3. Verwijs het hele domein met een 301-omleiding naar het doeldomein.
  4. Wacht een paar weken totdat Google de links heeft gecrawld.
  5. Meet uw resultaten.

Werken verlopen domeinen voor SEO?

In onze ervaring werken verlopen domeinen voor SEO, maar er kan niet alleen op worden vertrouwd. Met andere woorden, ze kunnen je een boost geven als je het goed doet (zie hieronder hoe je het goed doet).

De uiterst slimme persoon van Google, John Mueller, zegt in wezen dat verlopen domeinen niet werken. Maar in onze experimenten doen ze dat wel, als ze goed worden gedaan. Meestal zijn verlopen domeinen niet goed gedaan – dus in dat geval werken ze niet.

Ankertekst domeinmueller-verlopen-domeinen

Op 23 april vonden we een domein dat nauw aansluit bij de site die we hadden gemaakt. Dat betekende dat de ankertekst voor de links die naar het domein verwijzen dat we hebben gevonden en bedoeld waren om door te verwijzen naar ons testdomein, van de meeste links ook de trefwoorden in het domein zou hebben (dat deden ze). Anders gezegd, het domein dat we uiteindelijk kochten en omleidden, had een woord als ‘loodgieterswerk’ in de domeinnaam, en we waren van plan om verkeer en links om te leiden naar een nieuw domein en een nieuwe website over sanitair.

Domeinen die inlinken

Het domein dat we kochten voor het verlopen domeinexperiment had slechts negen verwijzende domeinen. Zie het fragment van ahrefs.com hieronder:

verlopen-domein-ahrefs

Zoals je kunt zien, is dit een middelmatig domein zonder veel kracht. Maar de naam en het thema van het domein kwamen nauw overeen met ons doel – dat was het enige goede eraan. In feite waren slechts vijf van de negen domeinen die ernaar verwezen dofollow. De sterkste dofollow-link had slechts een Domain Rating (Ahrefs) van 26 (van de 100).

Dus wat gebeurde er?

In de afgelopen twee maanden steeg het domein van ver voorbij positie 100 voor de doelzoekterm naar positie 15 in Google. Onderstaande grafiek toont de Google ranking resultaten van onze test voor de verlopen domein SEO:

verlopen-domein-voortgang

Het verlopen domein waarnaar we verwezen naar onze relatief nieuwe site, een met dunne inhoud en geen domeinleeftijd om van te spreken, was behoorlijk zwak. Dit was opzettelijk omdat we niet wilden dat veel andere factoren onze resultaten zouden vertroebelen.

Geen andere on-page SEO gemaakt voor de eerste maand

  • We hebben geen andere wijzigingen aangebracht in de doelwebsite.
  • Het doeldomein was nog maar een paar maanden oud.
  • We hebben gedurende ongeveer 45 dagen geen inhoud op het doeldomein vernieuwd.
  • De titels en beschrijvingen op het doelwit zijn niet gewijzigd.
  • Er zijn tijdens het experiment geen andere links verdiend.

Is verlopen domein-SEO een SEO-tactiek voor de lange termijn?

Wij denken van niet. Hoewel ons onderzoek zeker verbetering heeft laten zien, denken we niet dat we de doelsite op pagina één kunnen krijgen zonder normale SEO-tactieken.

Tijdens het experiment hebben we de inhoud van de site geüpgraded. Maar alle verbeteringen voor de eerste 45 dagen of zo die u in de bovenstaande grafiek ziet, zijn gedaan met zeer dunne inhoud – in feite een plaatsaanduidingssite. Om de site een duwtje in de rug te geven, hebben we de inhoud verbeterd.

We zijn van mening dat de verlopen domein-SEO die in het begin werd gebruikt, het domein van de grond heeft gebracht, maar die inhoud heeft het de rest van de weg geholpen. We denken niet dat we de site op een positie kunnen krijgen zonder zowel inhoud als organische links. Toch denken we dat de verlopen domeinen hebben geholpen.

Is er een gevaar bij het gebruik van verlopen domeinen voor SEO?

Google heeft geen probleem met 301 omgeleide domeinen. 301-omleidingen zijn een volkomen natuurlijk aspect van webontwikkeling. Vele jaren geleden hebben we bijvoorbeeld onze naam veranderd van Internet Reputation Management naar Reputation X. We wilden niet alle waardevolle links naar ons oude domein kwijtraken, dus deden we een 301-omleiding van onze oude URL naar onze nieuwe URL. Nu wordt iedereen die op ons oude domein klikt of zoekt, doorgestuurd naar onze nieuwe website.

Moeten verlopen domeinen worden gebruikt voor de hoofdwebsite?

Verlopen domeinen kunnen worden gebruikt voor uw hoofdwebsite als deze goed past. Met andere woorden, als je een SEO-bedrijf bent en je krijgt verlopen domeinlinks van een ander SEO-bedrijf – vooral een bedrijf dat dezelfde soort SEO op dezelfde locatie uitvoert, dan is het waarschijnlijk veilig.

Kunnen de domeinen worden gebruikt voor sites die u niet beheert?

Ja, u kunt verlopen domeinen omleiden naar een website die u niet beheert. Het verschil is dat u met een site die u beheert, afzonderlijke pagina’s kunt verwijzen naar andere afzonderlijke pagina’s op uw site, omdat u de server beheert. Maar als u een domein verwijst naar een pagina of een website die u niet beheert, verwijzen alle links van het oude domein naar slechts één pagina op de site.

Gebruik verlopen domeinen niet te veel

Verlopen domeinen kunnen worden misbruikt. Als een website bijvoorbeeld meerdere verlopen domeingebaseerde links naar de website heeft en er zijn weinig andere natuurlijk verdiende links, kan het er vreemd uitzien voor Google. Het lijkt onnatuurlijk, dus de links zijn mogelijk niet allemaal vertrouwd. Waarom? Omdat de links en de inhoud rond de ankertekst die verwijzen naar het verlopen domein niet altijd perfect zullen vertalen naar het nieuwe domein.

Waarom verlopen domeinen zelden perfect passen

Als u bijvoorbeeld een domein vond om te kopen met het woord “sanitair” in de domeinnaam, en u verwees het naar een website voor een lokale loodgieter, dan bevat veel van de ankertekst die op websites van derden wordt gebruikt het woord ” sanitair” op de een of andere manier omdat dat de domeinnaam is.

Maar laten we zeggen dat het domein dat u kocht van een loodgieter in Florida was, maar de site waarnaar u de links doorstuurt, is een loodgieter in San Francisco. Hoewel de ankertekst de juiste zoekterm kan bevatten, zou de tekst in de links die u doorverwijst vrijwel zeker semantisch gekoppeld zijn aan de oude sanitairwebsite in Florida. Dus het is een goede match, maar nooit perfect.

Hoeveel domeinen kunt u 301?

We raden aan om slechts één of twee verlopen domeinen te gebruiken, en alleen als het verlopen domein zeer goed past – dat wil zeggen, qua inhoud erg lijkt – op het doeldomein.

We raden ook aan om naast het verlopen domein ook extra organische links naar het nieuwe domein te bouwen.

Verlopen domeinen van hoge kwaliteit zijn essentieel

Een hoogwaardige gebruikerservaring is hier de sleutel, omdat iedereen die op een link klikt en niet vindt wat hij zoekt, zal “stuiteren” – ze zullen op de terugknop drukken – en Google zal dan weten dat de inhoud niet is wat de gebruiker was ervan uitgaand.

Welke hulpmiddelen zijn aan te raden?

We raden Domain Hunter Gatherer of DomCop aan.

We hebben beide gebruikt en geven de voorkeur aan DHG. Het enige dat nogal klote is aan DHG is dat het alleen werkt op pc’s, wat voor ons raar is. Reputation X is voornamelijk een Mac-winkel, dus we moesten een virtuele pc instellen met behulp van de AWS Workspaces-service, zodat we kunnen inloggen op een virtuele pc en de software kunnen gebruiken. Aan de positieve kant kan iedereen in het bedrijf inloggen op de virtuele pc en de software gebruiken wanneer ze maar willen.

We raden ook aan om Ahrefs.com (een service die ons de technische details over websites en links vertelt) met DHG te gebruiken, omdat DHG de Ahrefs-gegevens binnenhaalt met behulp van de Ahrefs API. Maar we willen ook gewoon een tabblad open hebben met Ahrefs, zodat we URL’s kunnen knippen en plakken en er echt diepgaande informatie over kunnen krijgen.

Ten slotte raden we u aan een domeinregistreerder zoals GoDaddy (of iets anders) te gebruiken waarmee u domeinen met veel verschillende landcodes (TLD’s) kunt kopen. Niet alle domeinregistreerders bieden u een breed scala aan verschillende landgecodeerde domeinen.

Waarom is dit belangrijk? Omdat u meestal verlopen domeinen wilt kopen die eindigen op .com of .net, zijn er momenten waarop we internationaal reputatiebeheer uitvoeren en domeinen nodig hebben in landen als Thailand, het Midden-Oosten of elders waar de TLD’s (top level domeinen) zijn gecodeerd naar het doelland.

Bedankt voor het lezen! 🙂

Plaats een reactie