Er is steeds meer vraag naar het verwijderen van zoekresultaten uit Google. Wanneer u een zoekopdracht uitvoert in de Google zoekmachine, verschijnen er zoekresultaten. Deze zoekresultatenpagina wordt ook wel een ‘SERP’ (Search Engine Results Page) genoemd.
Deze pagina kan bijvoorbeeld bestaan uit links, afbeeldingen, video’s of een antwoord op een vraag. Al deze verschillende elementen worden ‘Snippets’ genoemd. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende snippets:
- Textlink (het traditionele zoekresultaat)
- Site Links
- Google Ads
- Featured Snippet
- In-Depth Article
- Image Pack
- Video
- Knowledge Card
- News Box
- Local Pack
- Related Questions
- Reviews
- Shopping Results
Om een dergelijk zoekresultaat (snippet) te verwijderen zijn er 3 methodes mogelijk.
Waarom Zoekresultaten verwijderen Google
Ieder persoon of bedrijf heeft zijn of haar eigen reden om een zoekresultaat te willen verwijderen. Dit kan zowel om zakelijke of persoonlijke redenen gaan. Hieronder een aantal situaties waarin men de behoefte kan hebben om een ongewenst zoekresultaat te (laten) verwijderen.
- Een zakelijk conflict met een klant, leverancier, werknemer of werkgever.
- Veranderingen op persoonlijk vlak
- Negatieve reviews
- Faillissement
Het is natuurlijk niet mogelijk om met een druk op de knop een zoekresultaat definitief te verwijderen. Wel zijn er 3 geavanceerdere methodes om een ongewenst zoekresultaat uit Google te verwijderen. Hieronder een omschrijving per methode.
Methode 1 – Contact opnemen met webmaster
Het is doorgaans niet de meest populaire methode maar kan wel de meest effectieve methode zijn. Een webmaster is de persoon die een website beheerd. Deze persoon kan de ongewenste content bewerken of verwijderen. U kunt in gesprek gaan met deze persoon en de volgende opties bespreken:
- De webmaster kan de ongewenste content verwijderen
De webmaster kan de ongewenste content volledig van de website verwijderen. Hierdoor zal Google deze pagina niet langer meer indexeren en zal het zoekresultaat verdwijnen.
- De webmaster kan de ongewenste content aanpassen
De webmaster kan de ongewenste content zodanig aanpassen waardoor hetgeen wat u verwijderd wilt hebben niet meer zichtbaar is. Vervolgens kunt u of de webmaster bij Google aangeven dat de pagina gewijzigd is. Google zal dit controleren en dit vervolgens niet meer weergeven. - De webmaster kan de ongewenste content op ‘no-index’ zetten
Het is ook mogelijk dat de webmaster de specifieke pagina op ‘no-index’ zet. Hiermee wordt Google ontmoedigd de pagina te indexeren waardoor het zoekresultaat vanzelf zal verdwijnen.
Voor- en nadelen van methode 1
Wat zijn de voor- en nadelen van deze methode? We zetten ze hier op een rij:
Voordelen
- Resultaat is definitief
- Relatief eenvoudig uit te voeren
Nadelen
- Moeilijk om in contact te komen met webmaster
- Onmogelijk doordat webmaster onderdeel van het conflict is
Methode 2 – Juridisch Google verzoek (het recht om vergeten te worden)
Het vergeetrecht is een recht voor burgers van de Europese Unie. Het is mogelijk om met dit recht een juridisch verwijderingsverzoek bij Google in te dienen. Hiermee kunt u verouderde of onjuiste privacygevoelige informatie verwijderen. Dit vergeetrecht geldt doorgaans alleen voor particulieren en niet voor bedrijven.
Google adviseert om eerst contact op te nemen met de webmaster alvorens u een verzoek indient. Wanneer u hier geen succes mee heeft, kunt u via onderstaand formulier contact opnemen. Dit kunt u doen voor het laten verwijderen van persoonlijke informatie of juridische problemen zoals intellectueel eigendom (auteursrechtschending, omzeiling etc.).
Zoekresultaten verwijderen Google via EU-privacyverwijdering formulier
Voor- en nadelen van methode 2
Wat zijn de voor- en nadelen van deze methode? We zetten ze hier op een rij:
Voordelen
- Zoekresultaat kan definitief verwijderd worden
- Zelf uit te voeren
Nadelen
- Meer succes met juridische kennis
- Kosten voor het inschakelen van een professional
- Niet geschikt voor bedrijven
Methode 3 – Technische methode
Dit is een meest geavanceerde methode, maar wel uitvoerbaar voor alle situaties. Het gaat hier om het wegdrukken/bestrijden van negatieve zoekresultaten. Google zoekresultaten worden weergegeven op basis van een algoritme.
Positieve content creëren
Door nieuwe positieve content te creëren en dit hoger te laten ranken dan de negatieve zoekresultaten, worden de ongewenste zoekresultaten naar beneden gedrukt. Dit heeft als positief bijeffect dat u zelf kunt bepalen wat men over u leest.
Bestaande content optimaliseren
Naast het creëren van nieuwe content, kan (positieve) bestaande content ook geoptimaliseerd worden zodat deze stijgen in ranking. Hiermee kunt u ervoor zorgen dat websites zoals uw bedrijfswebsite of positieve nieuwsartikelen bovenaan komen te staan wanneer men op uw naam zoekt.
Voor- en nadelen van methode 3
Wat zijn de voor- en nadelen van deze methode? We zetten ze hier op een rij:
Voordelen
- Duurzame oplossing voor het bestrijden van negatieve content
- Positieve (personal) branding
- Geschikt voor particulieren en bedrijven
Nadelen
- Kosten voor het inschakelen van een professional
- Heeft tijd nodig voordat het resultaat zichtbaar is
Conclusie; Welke methode is het meest geschikt voor het verwijderen van zoekresultaten?
Zoals eerder gezegd hangt dit volledig af van uw situatie. Bent u een particulier of bedrijf? Is het juridisch te verwijderen? Methode 1 en 2 zijn geschikt voor een snel resultaat. Methode 3 heeft positieve bijeffecten zoals positieve (personal) branding en is geschikt voor alle situaties.